‘Nee, van mij!’ hoor je jouw kind van twee schreeuwen naar een andere peuter in de zandbak. Dacht je even lekker te gaan spelen in de speeltuin, heeft jouw kleine het weer voor elkaar gekregen om ruzie te maken. Samen spelen is iets dat kinderen moeten leren. En niet alleen in de peutertijd. Ook op de basisschool en BSO gaat het nog weleens mis. 

Voorbeeld: Op een BSO groep zat een meisje dat alleen Engels sprak. Lastig om samen te spelen als je niet dezelfde taal spreekt. Tenminste, dat zou je denken. Maar het tegendeel werd bewezen. De andere kinderen vonden het feit dat het kind Engels sprak helemaal niet erg. Ze probeerden ook Engels te spreken wat resulteerde in gebarentaal en halve zinnen in het Engels. Het was een grappig schouwspel.

Samen spelen gaat vanzelf

Kinderen zijn enorm creatief als het aankomt op samenspel. Eigenlijk gaat het leren samen spelen voor een groot deel vanzelf. Kinderen vinden manieren waarvoor ze geen taal nodig hebben. De pedagogisch medewerkers hebben hierin een coachende rol. Soms ontstaan verrassende situaties. Kinderen waarvan je denkt: die passen helemaal niet bij elkaar, vinden toch iets wat ze beiden leuk vinden. Hoe kun je samenspel goed begeleiden?

Benoem wat goed gaat

Vanaf een jaar of 4 komen kinderen erachter dat samen spelen ervoor kan zorgen dat je verder komt. Zo maak je die toren veel sneller veel hoger. En iets wat niet alleen lukt, lukt samen wel. Bij Topkids benoemen we dit positieve effect dan graag. ‘Wat spelen jullie leuk samen. Die toren is daardoor heel hoog geworden en ik zie dat jullie plezier hebben.’ Een kind begint dan te glunderen en ontdekt: samen spelen is leuk.

Ruzie

Natuurlijk gaat het niet altijd goed. Ook dat zijn mooie leersituaties. Pakt een kind speelgoed af en ontstaat ruzie? Dan benoem je wat je daardoor ziet gebeuren. ‘Geen speelgoed afpakken, Gijs wordt daar verdrietig van, zie je dat? Misschien mag je ermee spelen als Gijs niet meer wil. Nu kun jij even met dit speelgoed spelen’. Een kind leert dan wat het effect is van zijn gedrag; iemand wordt er verdrietig van. Je geeft ook gelijk aan wat het kind wel kan doen.

Helpen oefenen

Leren samen spelen is belangrijk. Het is een kwestie van veel doen en ervaren. Bij Topkids creëren we situaties met veel samenspel. En het leuke is: als ouder of pedagogisch medewerker mag je lekker meedoen. Zo voel je je soms net weer een kind!