In Maartensdijk, een dorpje in provincie Utrecht, werkt onze collega Stephanie bij Topkids. Na 6,5 jaar op het kinderdagverblijf, werkt ze nu sinds 1,5 jaar op de Peuterplus groep. Hier leren kinderen van 2 tot 4 jaar oud de sociale, motorische en cognitieve vaardigheden die ze nodig hebben om een goede start op de basisschool te kunnen maken. ‘Het werken met wat grotere kinderen geeft mij meer uitdaging’, vertelt ze hierover.
Familiegevoel
In de 7,5 jaar dat ze bij Topkids werkt, heeft Stephanie de organisatie flink zien groeien. ‘Het voelt nog steeds als een grote familie, we staan voor elkaar klaar. Als er bijvoorbeeld iemand nodig is op een andere locatie springen we bij. De sfeer is heel prettig en we helpen elkaar.’
Zelf heeft Stephanie ook een persoonlijke groei doorgemaakt bij Topkids, van pedagogisch medewerker naar meewerkend coördinator. ‘Ik kreeg hierin het vertrouwen van Topkids en zij hebben dit mogelijk gemaakt. Ze denken met je mee: Wat past bij je? Waar word je blij van?’
Blij wordt Stephanie van creatief bezig zijn en leuke dingen bedenken, en daarom is ze nu sinds kort als activiteitencoördinator aan de slag gegaan. Door samenwerkingen in de buurt aan te gaan kunnen de kinderen van de BSO en de Peuterplus groep leuke uitstapjes doen. Naar de dierenweide, meedoen aan een sponsorloop, naar de sportvelden, de buurt opruimen tijdens Landelijke Opschoondag; Stephanie zit vol ideeën. ‘Ik word heel blij van deze baan. We hebben een leuke locatie waar veel mogelijk is. Ook hier in ons eigen gebouw al: we hebben en atelier om in te schilderen, mogen de gymzaal van de Kievitschool gebruiken en er zijn twee schoolpleinen om buiten te spelen. De locatie biedt meer dan genoeg mogelijkheden om leuke activiteiten voor de kinderen te bedenken.’
Thema’s aankleden
Soms komen dingen als vanzelf op haar pad. ‘Iemand die zelf armbanden uit leer maakt had veel losse stukjes leer over en dat zag ik voorbijkomen. Dan gaat mijn brein meteen werken: Hey, daar kan ik wel wat mee met de kinderen! Dus ik mocht het leer komen ophalen, in het kader van duurzaamheid.’
Door de thema’s op de groep aan te kleden, zorgt Stephanie dat het echt gaat leven voor de kinderen. Bij het thema ‘tandarts’ regelt ze tandartssetjes en spiegels waar de kinderen hun tanden mee kunnen ontdekken. Met het thema ‘regen’ maken ze regenmakers, vertelt Stephanie een verhaal over regen en doen ze een regendans. En in plaats van verven met kwasten, gebruiken ze soms ballonnen om in de verf te dopen en op papier mee te schilderen. ‘Zo leren de kinderen allerlei verschillende expressievormen om zich te kunnen uitdrukken. Als Peuterplus groep willen we ons onderscheiden van gewone peutergroepen, door veel met de kinderen te doen’, legt Stephanie uit. ‘
Werken met en vóór kinderen
Ze is ook groot fan van sensorisch speelmateriaal en maakt de mooiste speelbakken. ‘Daar ben ik zelf mee begonnen, en inmiddels zijn ook andere collega’s bij Topkids enthousiast. Voor hen heb ik een basisbak gemaakt, die ze zelf kunnen vullen op hun vestigingen.’
Stephanie bedenkt bij allerlei thema’s nieuwe inhoud voor de bakken. De speelbakken zorgen voor vrij, open spel. Kinderen worden gestimuleerd hun fantasie te gebruiken, er is geen doel. Ze mogen zelf een spel of verhaal ontwikkelen. ‘De ene begint te scheppen in de bak, de ander speelt met de poppetjes’, ziet Stephanie dan.
‘Werken met kinderen moet wel een beetje in je zitten, maar als je liefde, passie en geduld hebt krijg je zo veel van ze terug. Sommige kinderen raken echt gehecht aan je en dat is een mooie verantwoordelijkheid. Je kunt ze veel bijbrengen en plezier geven om hier te zijn.’
Wil jij ook werken met kinderen en je passie vinden? Kijk dan eens bij onze vacatures!