Op Nationale Complimentendag hebben we bij Topkids elkaar eens flink in het zonnetje gezet. De complimentjes vlogen in het rond. Want zeg nu zelf; wie wordt er niet blij van een complimentje? Hoe goed je het ook bedoelt, soms kunnen jouw goedbedoelde complimentjes bij kinderen een tegenovergestelde uitwerking hebben. In deze blog vertellen wij je hoe je dat voorkomt en hoe je kunt complementeren met een positief effect!

Je kunt verschillende soorten complimenten geven aan jouw kind. Het soort compliment dat je geeft, bepaalt het effect van wat je wilt zeggen. Zo heb je complimenten die gericht zijn op het gedrag, het proces, op de inzet, het resultaat of op de persoon zelf.

Procesgericht compliment

Maak je een procesgericht compliment? Dan kan dat zijn: ‘Wat heb je fijn gevoetbald! Ik zag dat je erg je best deed en er veel plezier in had. Goed zo, ga zo door.’ De focus ligt in dit compliment op het proces en niet op het resultaat. Een kind dat gewaardeerd wordt om zijn inzet, zal gemotiveerd worden om de volgende keer weer zo goed zijn best te doen.

Resultaatgericht compliment

Geef je een compliment op het resultaat, dan kan dat zijn: ‘Man, je hebt drie keer gescoord! Goed gedaan, ga zo door.’ Dit compliment gaat vooral over de drie doelpunten. Hoewel de complimenten op het eerste gezicht erg op elkaar lijken en het ene niet beter is dan het andere, zit er wel degelijk een verschil in het effect dat beide complimenten teweeg kunnen brengen. Stel dat het een kind de volgende keer niet lukt om weer drie keer te scoren. Dan kan het kind zich slecht over zichzelf gaan denken. De vorige keer werd immers waardering uitgesproken over het effect van zijn inzet en niet over de inzet zelf. Dit keer valt het effect van zijn inzet tegen, dat is flink balen.

Compliment met het juiste effect

Een proces- of inzetgericht compliment heeft als effect dat kinderen zich als persoon gewaardeerd voelen. Dit werkt positief voor hun zelfvertrouwen. Hierdoor zullen ze gemakkelijker uitdagingen aangaan; het gaat er immers om hoe goed jij je best doet en niet of die uitdaging wel of geen goed resultaat teweegbrengt. Daarom worden dit soort complimenten ook wel groei-gerichte complimenten genoemd.

Wees concreet

Laatste tip: wees concreet in de complimenten die je geeft. Niet dus alleen zeggen ‘Goed zo’, maar aangeven wat er dan goed was, anders heeft het kind geen idee.

Applaus voor jouw fout

Een groep die applaudisseert omdat één van de kinderen een fout heeft gemaakt, dat klinkt misschien een beetje vreemd. Zeker als je een resultaatgerichte mindset hebt. Heb je een procesgerichte mindset, dan heeft het juist iets moois! Van fouten maken kun je leren. Jij durfde die uitdaging aan te gaan, hebt je best gedaan en geleerd. Dat verdient een applaus!