Het is hét grote vraagstuk deze weken. Thuiswerken terwijl de kinderen niet naar het kinderdagverblijf of de bso kunnen. Hoe doe ik dat? 

Bregje is leidinggevende bij Topkids en probeert op dit moment werk op kantoor te combineren met thuiswerken aangezien haar kinderen van 0, 2 en 4 jaar niet naar Kinderdagverblijf Topkids in Maartensdijk kunnen. Omdat ze de uitdagingen die daarmee gepaard gaan kent schreef ze deze blog. Hopelijk hebben jullie er ook iets aan!

 

Thuiswerken met kinderen

 

Verwachtingsmanagement

Om maar te beginnen met een stukje verwachtingsmanagement: dat is héél lastig en na het lezen van deze blog is dat nog steeds héél lastig… Sorry! Maar ik hoop wel wat handreikingen te kunnen geven waarmee je aan de slag kunt en waardoor je aan het einde van de dag toch het gevoel hebt dat je én aandacht aan je kind(eren) hebt kunnen geven én ook nog iets bent opgeschoten met je werk.

Verwachtingsmanagement en prioriteiten stellen. Dat zijn twee sleutels om dit te laten slagen. Zowel naar je werkgever (elke leidinggevende snapt dat je thuis en werk nu moet zien te combineren maar je moet dat wel even bespreken) als naar je kinderen. Maar, niet onbelangrijk, ook naar jezelf!

Wanneer een kind vooraf weet waar het aan toe is zal het makkelijker zelfstandig spelen. En als je zelf ook je verwachtingen over wat je op een dag gedaan kan krijgen naar beneden bijstelt levert dit aan het einde van de dag een veel bevredigender gevoel op dan wanneer je hele hoge doelen hebt gesteld en deze niet hebt behaald. Wees realistisch en niet te streng voor jezelf! Open deuren, ik weet het, maar toch goed om even helder naar jezelf uitgesproken te hebben.

Ouders die kinderen op onze vestigingen kinderopvang hebben vroegen ons deze week regelmatig om tips voor activiteiten thuis. We zijn deze enthousiast gaan delen op onze social media-pagina’s. Veel Topkids-medewerkers vonden het ook leuk om een inkijkje te geven in wat ze zelf thuis met hun kinderen ondernemen. Heel leuk om te zien!

In deze blog wil ik een dagstructuur met jullie delen die je op werkdagen aan kunt houden om in huis wat rust en overzicht te creëren. Aangezien veel scholen ook dagschema’s voor thuisonderwijs hebben gedeeld richt ik mijn blik meer op een dag met jonge kinderen van 1 tot en met een jaar of 4. 

 

De drie R’en

Rust, ritme en regelmaat. Misschien doen deze woorden je zuchten en denken aan strenge oude schooljuffrouwen. Toch wil ik jullie overtuigen dat deze ‘R’en’ essentieel zijn voor een fijne dag met kinderen. Kinderen varen heel goed bij voorspelbaarheid en structuur. Hierdoor komen ze lekkerder in hun vel te zitten, kunnen ze beter en langer zelfstandig spelen en jij daardoor beter thuiswerken. Win-Win! Hieronder geef ik een voorbeeld van een schema. Ritme en regelmaat betekenen hierin niet dat een programma niet flexibel is. De tijdsduur van activiteiten kunnen uiteraard afwijken maar het belang zit hem in de voorspelbaarheid in het afwisselen van de activiteiten. Bijv: vrij spel volgt na de maaltijd, na het vrij spelen lezen we een verhaal met papa en daarna gaan we weer eten. Als een kind weet hoe de dag eruit gaat zien voorkomt dat een boel ‘gejengel’. 

Voorbeeld van een dagschema

8:00 uur: Ontbijt

8:30 uur: Vrij spel: help je kind even op weg door iets aan te bieden. Een doos met blokken om een toren te bouwen, een bestekbak om lepels en vorken te sorteren, papier en potloden. Het hoeft niets ingewikkelds te zijn. Wanneer een kind lekker van start is gegaan kan het zo van de ene in de andere activiteit rollen. Als je kind lekker aan het spelen is kan jij aan het werk.

9:30 uur: Gezellig samen lezen of liedjes zingen met een snackje (fruit o.i.d.) en wat te drinken. Niet zo thuis in de kinderliedjes? Met de speellijst ‘de 60 meest populaire kinderliedjes’ (te vinden op onder andere YouTube en Spotify) ben je binnen no-time een expert!

10:30 uur: Lekker naar buiten. Buitenlucht is enorm belangrijk voor de ontwikkeling, voor de ogen, voor de vitamine D en voor het algehele geluksgevoel. Als je een tuin hebt kan je kind lekker zelf in de tuin scharrelen terwijl jij aan het werk bent. 

12:00 uur: Lunch: laat je kind helpen met de tafel dekken en afruimen. Op deze manier wordt het ook een leuke en leerzame activiteit en heb je er in de toekomst ook nog iets aan als ze leren om dit zelf te doen!

13:00 uur: Even rust, eventueel middagslaapje of rustig alleen spelen. Mocht je kind het moeilijk vinden om de rust te vinden zijn luisterverhaaltjes heel fijn om aan te zetten. Op Spotify of YouTube heb je verschillende ‘hoorspelen’ van bijvoorbeeld Woezel en Pip, Bert en Ernie o.i.d. Ook op de online bibliotheek zijn heel veel luisterboeken te downloaden. Dit is een heel fijn alternatief voor een filmpje omdat een kind zelf beelden gaat vormen bij het verhaal waardoor de fantasie enorm wordt gestimuleerd. Veel beter voor hun ogen en ze zijn vaak net zo geconcentreerd als wanneer je een filmpje op zou zetten. Dit is een perfect moment om zelf even wat werk te doen.

14:30 uur: Een lekker kopje thee met iets lekkers en dan samen een knutselactiviteit. Volg ons op Facebook en Instagram voor leuke tips of kijk op Pinterest voor leuke ideeën voor jullie specifieke leeftijdscategorie. Samen knutselen is heel leuk maar als je moet werken kan je je kind papiertjes geven om te scheuren, waterverf (geeft minder vlekken en kunnen ze ook al snel zonder hulp), kralen rijgen o.i.d.

16:30 uur: Tijd voor een filmpje. Als je tijdens het filmpje een bakje met rauwkost geeft (paprika, gehalveerde tomaatjes, komkommer) eten ze gedachteloos zo een hele bak groente weg. Mooi meegenomen! Op Netflix en YouTube is natuurlijk van alles te vinden wat geschikt is voor de leeftijd van je kind maar kijk ook eens op de Voorleeshoek. Deze site is speciaal tijdens deze crisis gratis toegankelijk voor iedereen.

Dit is een uitgelezen moment om te koken zodat jullie op tijd aan tafel kunnen en op tijd naar bed. Met een beetje geluk heb je dan nog een avond over om wat werk in te halen, of natuurlijk gewoon even gezellig met elkaar te praten :-). 

Hopelijk geeft dit enigszins houvast in deze rommelige weken. Blijf ons volgen op Facebook en Instagram voor leuke tips voor tijdens de gezamenlijke spelmomenten. En, ondanks dat het voor de werkproductiviteit niet bevorderlijk is: geniet ook van deze momenten die jullie nu samen gegeven is!