Veelgestelde vragen
Hieronder vind je een lijst met veelgestelde vragen. Deze staan gerangschikt per categorie. Mocht je vraag niet beantwoord worden, neem dan gerust contact met ons op.
Inschrijven
Hoe kan ik mijn kind inschrijven?
Dat kan heel makkelijk via het inschrijfformulier. Je ontvangt hiervan altijd een automatische ontvangstbevestiging. We streven om inschrijvingen binnen 2 werkdagen in behandeling te nemen.
Ik ben al bekend! Hoe schrijf ik een tweede kind in?
Hé, leuk je hier te zien! Je kunt een nieuw kind inschrijven via het inschrijfformulier op de website. Bij voorkeur zo snel mogelijk zodat je de grootst mogelijke kans hebt op plek; broertjes en zusjes krijgen namelijk voorrang bij plaatsing.
Ontvang ik altijd een bevestiging na mijn inschrijving?
Ja, indien je je hebt ingeschreven ontvang je altijd een automatische ontvangstbevestiging. Mocht je deze niet hebben ontvangen dan is er iets misgegaan tijdens de inschrijving. We adviseren je om je nogmaals in te schrijven of contact met ons op te nemen.
Hoe meld ik me aan voor een rondleiding?
Bij Topkids kom je pas in aanmerking tot een rondleiding op het moment dat we je een opvangplek kunnen bieden op een van onze vestigingen. Mocht je na de rondleiding enthousiast zijn geworden over onze opvang en een plek willen reserveren, dan is het belangrijk om je in te schrijven via de website. Dit is nog steeds vrijblijvend en gratis.
Mag ik ook even binnen kijken voordat ik definitief beslis?
Je bent uiteraard welkom om te komen kijken naar de vestiging van je voorkeur, we adviseren het zelfs! Je wilt toch graag zien waar en bij wie je kind straks wordt opgevangen. Indien je je via de website aanmeldt voor een rondleiding of inschrijving, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak te maken. Alleen nieuwsgierig naar onze gezellige ruimtes? Volg dan op de pagina van je voorkeursvestiging alvast een virtuele tour!
Moet ik inschrijfkosten betalen?
Nee hoor! Wanneer je je kind bij ons inschrijft is dit geheel kosteloos en vrijblijvend.
Vanaf welke leeftijd kan ik mijn kind inschrijven voor het kinderdagverblijf of de BSO?
Aanmelden kan al vanaf het moment dat je weet dat je een kindje verwacht. We behandelen een plaatsing op volgorde van inschrijving. In alle gevallen is ons advies om je zo snel mogelijk in te schrijven via onze website. Je vergroot hiermee de kans dat wij op de gewenste dag(en) een plaats kunnen aanbieden.
Is er een Topkids vestiging in mijn woonplaats of buurt?
Woon je in Midden-Nederland? Dan is de kans groot! We hebben meerdere vestigingen, zowel kinderdagverblijf als BSO. Klik hier voor een overzicht.
Mijn vraag staat er niet bij, wat nu?
Neem gerust contact met ons op, indien je nog vragen hebt. We zijn op werkdagen van 9:00-17:00 uur telefonisch bereikbaar via 0346-214323 of stuur een mail naar [email protected]
Tarieven
Wat is allemaal inbegrepen in de kostprijs?
Voor zowel het kinderdagverblijf als de BSO bieden we een all-inclusive pakket aan. Alle tarieven zijn inclusief luiers, verse groenten en fruit, biologische warme maaltijd (KDV), broodmaaltijd, tussendoortjes, drinken en verzorgingsproducten. Ook alle georganiseerde activiteiten zijn bij de prijs inbegrepen. Flesvoeding voor kinderen tot een jaar is niet begrepen, aangezien we het belangrijk vinden dat baby’s de voeding krijgen die ze vanuit huis gewend zijn. Mocht je kind een allergie of aangepast dieet hebben, dan horen we dit graag en bespreken we de mogelijkheden met je.
Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?
In de meeste gevallen wel! Dat is afhankelijk van onder andere je werksituatie, inkomen, hoeveel dagen opvang je afneemt en aantal kinderen dat naar de opvang gaat. Je kunt eenvoudig en snel je persoonlijke kosten uitrekenen door middel van onze rekentool op de website.
Wat kost kinderopvang eigenlijk?
In de meeste gevallen heb je als ouder recht op kinderopvangtoeslag. Hoeveel toeslag je ontvangt is persoonsgebonden en onder andere afhankelijk van je werksituatie, inkomen, pakketkeuze, hoeveel dagen opvang je afneemt en aantal kinderen dat naar de opvang gaat. Onze uurtarieven staan op de website. Je kunt eenvoudig en snel je persoonlijke kosten uitrekenen door middel van onze rekentool op de website.
Mijn vraag staat er niet bij, wat nu?
Neem gerust contact met ons op, indien je nog vragen hebt. We zijn op werkdagen van 9:00-17:00 uur telefonisch bereikbaar via 0346-214323 of stuur een mail naar [email protected]
Contract
Hoe vraag ik kinderopvangtoeslag aan?
Je kunt de kinderopvangtoeslag digitaal aanvragen via www.toeslagen.nl
Wanneer ontvang ik de jaaropgave?
Aan het begin van ieder jaar worden de jaaropgaves gepubliceerd in de ouderapp. Uiterlijk voor 1 maart. Deze blijven daar beschikbaar en zijn op ieder gewenst moment te downloaden.
Waar kan ik mijn factuur en jaaropgave vinden?
De facturen en jaaropgave kun je terugvinden in ‘Mijn Topper’en de ouderapp.
Hoe betaal ik de kosten voor de opvang?
Wij incasseren maandelijks het factuurbedrag en eventueel extra afgenomen dagdelen. Betaling geschiedt voorafgaand aan de opvang, middels een afgegeven automatische machtiging. De factuur is terug te vinden in Mijn Topper’en de ouderapp, waarna het bedrag rond de 25ste van de maand wordt afgeschreven.
Waar vind ik het LRK-nummer voor de aanvraag van kinderopvangtoeslag?
Al onze vestigingen staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voor het aanvragen en wijzigen van kinderopvangtoeslag heb je een LRK nummer nodig. Dit nummer is terug te vinden op de locatiepagina van de vestiging.
Moet ik voor een feestdag betalen, terwijl de opvang gesloten is?
De uren tijdens de feestdagen worden meegenomen in de contracten, aangezien op deze dagen onze belangrijkste kosten doorlopen. Hierbij kan worden gedacht aan personeels-, huur-, en onderhoudskosten. Indien we deze kosten niet zouden doorberekenen zou het uurtarief hoger komen te liggen.
Moet ik tijdens vakanties en bij ziekte de opvang doorbetalen?
Ja, je betaalt een standaard maandbedrag dat is opgebouwd uit het gemiddeld aantal voor jouw kind vastgelegde opvanguren per maand. Omdat we weten dat iedereen wel eens met vakantie gaat of ziek wordt bieden wij de mogelijkheid om alle niet afgenomen dagen (mits minimaal 24 uur van te voren afgemeld) binnen 3 maanden als ruildag in te zetten.
Wat moet ik doen als ik mijn contract wil veranderen?
Wijzigingen kunnen via mail aan ons worden doorgegeven. Voor vermindering van het aantal opvanguren geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Hoe kan ik de overeenkomst opzeggen?
Je kunt de overeenkomst opzeggen door een mail te sturen naar [email protected]. Je ontvangt van ons altijd een persoonlijke bevestiging.
Heb ik een opzegtermijn?
Wij hanteren de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Je kunt op elke dag van de maand opzeggen.
Mijn vraag staat er niet bij, wat nu?
Neem gerust contact met ons op, indien je nog vragen hebt. We zijn op werkdagen van 9:00-17:00 uur telefonisch bereikbaar via 0346-214323 of stuur een mail naar [email protected]
Plaatsing
Mijn kind gaat naar het kinderdagverblijf. Staat hij/zij nu ook automatisch ingeschreven voor de BSO?
Als je kind 4 jaar wordt dan eindigt automatisch de overeenkomst voor de kinderopvang. Je ontvangt niet automatisch een overeenkomst voor de BSO, wij vragen je om je kind hiervoor in te schrijven.
Is het mogelijk om mijn kind te laten wennen?
Jazeker, ongeveer 4 weken voor de startdatum nemen we contact met je op om wenafspraken te maken. Op het kinderdagverblijf is het mogelijk om 2 dagdelen te komen wennen van 9:00-12:00 en van 9:00-15:00 uur. Op de BSO is het mogelijk om een middag te wennen tot 17:00 uur. Tijdens het eerste wenmoment vindt meteen de intake plaats waarin er ruimte is om elkaar beter te leren kennen en vragen te stellen. Op deze manier kun je met een gerust gevoel je eerste werkdag beginnen.
Werken jullie met een wachtlijst?
We streven er natuurlijk naar om je kind te plaatsen vanaf de opgegeven startdatum, maar helaas is dit niet altijd mogelijk. Wanneer er geen plek is werken we met een wachtlijst. Hoe lang deze wachtlijst duurt hangt af van het aantal kinderen op de wachtlijst en of een eventuele voorrangsregeling geldt. Dit is bijvoorbeeld als er al een broertje en/of zusje in de organisatie bekend is. Ook bij de BSO hebben kinderen voorrang die van één van onze kinderdagverblijven komen. Wanneer je de mogelijkheid hebt om te schuiven met je gewenste dagen is de kans groter dat je een plek krijgt. Graag zoeken we de opties voor je uit. Hoe vergroot ik de kans op een opvangplek voor mijn kind? Na de covid-pandemie is de vraag naar kinderopvang hard gegroeid. Mede door de krapte op de arbeidsmarkt voor gekwalificeerde pedagogisch medewerkers, kan niet altijd direct aan de vraag naar opvang worden voldaan en zijn op veel locaties wachtlijsten ontstaan. Dit geldt zowel voor de dagopvang voor 0 tot 4-jarigen als voor de buitenschoolse opvang (bso). Wat kun jij als ouder doen om jouw kind direct (of sneller) geplaatst te krijgen op de opvang? Onze kindplanners of de afdeling Planning zijn dagelijks aan het puzzelen om binnen de pedagogische en wettelijke kaders een optimale bezetting van de groepen te realiseren en zoveel mogelijk kinderen een waardevolle plek te bieden om zich te ontwikkelen en plezier te hebben. Als ouder heb jij echter ook invloed op de snelheid van plaatsing van jouw kind. Hieronder enkele tips, die bijdragen aan het verkrijgen van een opvangplek. Tip 1: Meld je kind tijdig aan bij de kinderopvangorganisatie van jouw keuze De afdeling Planning is niet alleen druk met de bezetting van de groepen van vandaag en morgen, maar ook met die in de toekomst. Er wordt al maanden vooruitgekeken. Wanneer komt er weer een plekje vrij op de babygroep omdat de baby overgaat naar de dreumesen? Wanneer gaat een kind naar de basisschool en komt er dus weer een plekje vrij op de dagopvang? Advies daarom aan (aanstaande) ouders: schrijf je kind zo tijdig mogelijk in bij de kinderopvang van jouw keuze! De kindplanners kunnen jouw plaatsingsverzoek dan tijdig meenemen in de planningen. Tip 2: Bied flexibiliteit, zowel qua voorkeursdagen als qua voorkeurslocatie De maandag, dinsdag en donderdag zijn traditioneel de meest aangevraagde dagen bij kinderopvangorganisaties. Dit betekent dat er op woensdagen en vrijdagen vaak nog opvangplekken beschikbaar zijn, terwijl de overige dagen volledig zijn bezet. Daarnaast komt het ook voor dat de kinderopvanglocatie van jouw voorkeur een wachtlijst heeft en dat een locatie, van dezelfde organisatie, die iets verderop zit wel plaats heeft voor jouw kind. Advies aan (aanstaande) ouders: zorg dat minimaal één van jouw voorkeursdagen de woensdag of vrijdag is. Daarnaast is het vrijwel altijd mogelijk om in eerste instantie gebruik te maken van niet-voorkeursdagen en een andere locatie (van dezelfde kinderopvangorganisatie) en op de wachtlijst te blijven staan voor jouw voorkeursdagen en voorkeurslocatie. Tip 3: Geef wijzigingen tijdig door Opvangbehoeften veranderen door de tijd en soms vul jij de opvang voor jouw kind op een andere wijze in. Hierboven gaven wij al aan dat de kindplanners van de afdeling Planning dagelijks aan het puzzelen zijn om zowel nu als in de toekomst zoveel mogelijk kinderen een mooie opvangplek te kunnen bieden. Ook de veranderingen in jouw situatie hebben daar invloed op. Advies aan (aanstaande) ouders: geef je wijzigingen altijd tijdig door, zodat hier in de planning al zo vroeg mogelijk rekening mee kan worden gehouden. Ook als je op de wachtlijst staat, maar een opvangplek hebt gevonden bij een andere organisatie. Geef het even door. Je helpt er in ieder geval een andere ouder en kind mee!
Hoe weet ik of mijn kind geplaatst kan worden?
Nadat je je kind hebt ingeschreven via onze website, hoor je binnen een week van ons wat de mogelijkheden van plaatsing zijn. Nadat we van jou hebben gehoord dat je gebruik wilt maken van de aangeboden plaatsen worden deze voor je gereserveerd. Wanneer het kind al geboren is doen wij dit direct na jullie bevestiging. Deze kan digitaal worden ondertekend via ondertekenen.nl. Je ontvangt een digitale overeenkomst die je binnen 6 werkdagen kan ondertekenen. Door ondertekening van deze overeenkomst ga je een contract met ons aan.
Mijn vraag staat er niet bij, wat nu?
Neem gerust contact met ons op, indien je nog vragen hebt. We zijn op werkdagen van 9:00-17:00 uur telefonisch bereikbaar via 0346-214323 of stuur een mail naar [email protected]
Praktische zaken
Voldoet Topkids aan de wettelijke eisen?
De GGD komt jaarlijks bij ons langs voor een onverwachts inspectiebezoek. Tijdens zo'n onverwachtse inspectie wordt er gekeken of wij aan alle wettelijke eisen voldoen zoals vastgesteld in de wet kinderopvang. Het inspectierapport dat hieruit voortkomt is terug te lezen op onze website. Hierin kun je tevens alle inspectie-items nalezen.
Wat zijn de breng-, en haaltijden?
De openingstijden van onze kinderdagverblijven zijn van maandag t/m vrijdag van 7:30-18:30 uur. Om de rust op de groepen zoveel mogelijk te bewaken, mag er tot 9:15 uur worden gebracht en na 17:00 uur worden gehaald (tenzij er een overeenkomst voor een korte dag is). Indien ouders een halve dag opvang afnemen is de breng-, en haaltijd tussen 12:30-13:00 uur. Loopt de dag toch een keer anders? Dan vinden we het fijn als je even belt! De openingstijden van de BSO zijn tijdens de schoolweken vanaf het moment dat de school uit is tot 18:30 uur. Tijdens de schoolvakanties is de BSO de hele dag geopend van 7:30-18:30 uur. Ook tijdens studie (mid)dagen zijn we geopend.
Mijn kind is ziek, mag ik het naar de opvang brengen?
Indien kinderen ziek zijn hebben zij speciale zorg, aandacht en rust nodig die we niet kunnen bieden. Ook met het oog op een mogelijke besmetting van andere kinderen is het belangrijk dat we hier zorgvuldig mee omgaan. We beseffen daarentegen ook dat iedere situatie anders is. Wat wij onder ziekte verstaan, staat beschreven in ons pedagogisch beleid. Wanneer je een dag uiterlijk 24 uur van te voren afmeldt, kan deze tot 3 maanden later nog als ruildag worden ingezet.
Indien ik een klacht heb, waar kan ik dan terecht?
Dagelijks doen we ons uiterste best om de kinderen naar volle tevredenheid op te vangen. Mocht er zich toch een situatie voordoen waarover je geen goed gevoel hebt, dan zouden we het fijn vinden als je dit zo vroeg mogelijk bespreekbaar maakt. Dit kan met de desbetreffende medewerker(s) of de (assistent) leidinggevende van de locatie. Het is ons uitgangspunt om samen tot een bevredigende oplossing te komen. Uiteraard hebben we er ook begrip voor als je de klacht niet met ons wilt bespreken, hiervoor zijn we aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Voor de afhandeling van klachten beschikken we over een interne en externe klachtenprocedure. Zie voor meer informatie onze klachtenprocedure op de website.
Op welke manier(en) krijg ik te horen hoe het met mijn kind gaat?
Tijdens de breng-, en haalmomenten is er volop de gelegenheid om informatie uit te wisselen met de medewerkers op de groep. Daarnaast worden er via het digitale schriftje, wekelijks verhaaltjes en foto’s geplaatst. Zit je toch lekkerder op je werk als je overdag éven de medewerkers gesproken hebt? Bellen mag altijd! Twee keer per jaar vinden er een 10-minutengesprekken plaats waarbij er wordt stilgestaan bij de ontwikkeling van je kind. Deze gesprekken worden aan de hand van observatielijsten gehouden waardoor je een duidelijk en zo objectief mogelijk beeld krijgt van de ontwikkeling van je kind. Uiteraard is het tussentijds ook altijd mogelijk om met het team hierover in gesprek te gaan.
Mijn vraag staat er niet bij, wat nu?
Neem gerust contact met ons op, indien je nog vragen hebt. We zijn op werkdagen van 9:00-17:00 uur telefonisch bereikbaar via 0346-214323 of stuur een mail naar [email protected]
'Mijn Topper’ en de ouderapp
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanmaken?
Indien je je wachtwoord bent vergeten vraag je heel makkelijk een nieuwe aan door op ‘wachtwoord vergeten’ te klikken.
Hoe kan ik inloggen op het ‘Mijn Topper’ en de ouderapp?
Wanneer je een plaatsingsovereenkomst met ons afsluit, ontvang je van ons inloggegevens voor ‘Mijn Topper’. Je kunt inloggen via de button ‘Mijn Topper’ op onze website. Voor het inloggen op de app gebruik je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord voor ‘Mijn Topper’.
Waar kan ik de app downloaden?
De app ‘Topkids Kinderopvang’ kan worden gedownload in zowel de Google Play als App-store. Voor het inloggen op de app gebruik je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als via ‘Mijn Topper’. Wachtwoord vergeten? Hiervoor kun je een mail sturen naar [email protected]. Wij maken een nieuw wachtwoord aan.
Wat is de functie van de ouderapp of ‘Mijn Topper’?
In de ouderapp of ‘Mijn Topper’ kun je al je persoonlijke gegevens beheren, maar ook zaken regelen met betrekking tot de opvang van je kind. Middels dit beveiligde portaal is het mogelijk om 7 dagen in de week, 24 uur per dag je reserveringen te beheren, facturen en jaaropgaven te downloaden, gegevens te bekijken of aan te passen of foto’s en verhaaltjes van je kind in te zien. Ook is het mogelijk om zelfberichtjes aan de vestiging te sturen. Je kunt inloggen via de button ‘Mijn Topper’ op de website of download de bijbehorende ouderapp.
Mijn vraag staat er niet bij, wat nu?
Neem gerust contact met ons op, indien je nog vragen hebt. We zijn op werkdagen van 9:00-17:00 uur telefonisch bereikbaar via 0346-214323 of stuur een mail naar [email protected]
Extra opvang of ruil- en wisseldagen
Zijn de studie(mid)dagen op de BSO inbegrepen?
We bieden gegarandeerd opvang gedurende deze dagen. Deze zijn onderdeel van het pakket. Een studie(mid)dag dient altijd vooraf te worden aangevraagd via ‘Mijn Topper’ of de ouderapp, zodat wij onze personeelsplanning hierop kunnen aanpassen.
Is het mogelijk om feestdagen te ruilen of wisselen?
Nee, feestdagen kunnen niet worden ingezet voor andere dagen.
Wanneer hoor ik of mijn kind mag komen?
We bekijken iedere werkdag de nieuwe aanvragen, maar behandelen deze maximaal 2 maanden van tevoren. Dagen mogen uiteraard wel eerder worden aangevraagd. Indien een aanvraag is af-, of goedgekeurd dan ontvang je hiervan een bericht in je mailbox. Soms is er nog niet direct plek en laten we de aanvraag in behandeling staan, ook hiervan ontvang je een bericht.
Hoe kan ik een wissel-, of ruildag aanvragen?
Ruil-, en wisseldagen kunnen worden aangevraagd in ‘Mijn Topper’ of de ouderapp onder ‘aanvragen’ in het menu. Dagen die uiterlijk 24 uur van te voren zijn afgemeld kunnen daarna nog 3 maanden als ruildag worden ingezet. Te laat of niet afgemelde dagen geven geen recht meer op een ruil-, of wisseldag. Waar kan ik mijn afgemelde dagen vinden? Als je in het menu van de ouderapp klikt op ‘aanvragen’ en dan op ‘ruildagen’ kun je de afgemelde dagen terugvinden die kunnen worden ingezet voor een nieuwe datum. Via agenda kun je een dag aanvragen.
Ik heb extra opvang nodig. Hoe vraag ik dat aan?
Natuurlijk kan het voorkomen dat je extra opvang nodig hebt. Indien de groeps-, en personele bezetting dit toelaat is dit ongelimiteerd mogelijk. Een extra dag kan worden aangevraagd in ‘Mijn Topper’ of de ouderapp. Indien we de extra dag kunnen goedkeuren, dan ontvang je hiervoor een bericht in de app en je mail. Soms is er nog niet direct plek en laten we de aanvraag nog even staan in de hoop op een afmelding. Ook hiervan ontvang je een bericht.
Mijn vraag staat er niet bij, wat nu?
Neem gerust contact met ons op, indien je nog vragen hebt. We zijn op werkdagen van 9:00-17:00 uur telefonisch bereikbaar via 0346-214323 of stuur een mail naar [email protected]